W strategii marketingu internetowego wykorzystywane są także media społecznościowe, czyli social media. Takie działania nazywamy ogólnie social media marketingiem, czyli marketingiem w mediach społecznościowych. Serwisy społecznościowe przyczyniają się do zdobywania uwagi odbiorców, a co za tym idzie do generowania ruchu internetowego. Firmy zaczynają działać w ramach takich serwisów jak Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Youtube, LinkedIn czy Pinterest. Media te pozwalają dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców i nawiązać z nimi kontakt. Koszty takich działań nie wiążą się też z wysokimi nakładami finansowymi, co jeszcze bardziej podnosi atrakcyjność tychże portali w działaniach marketingowych.
Narzędzia i kanały social media
Głównym celem social media marketingu jest budowanie wizerunku marki. Cele sprzedażowe nie stoją na pierwszym miejscu, ale są celami pośrednimi. W kanałach społecznościowych wykorzystuje się blogi, filmy wideo, quizy, konkursy, marketing wirusowy i inne narzędzia. Firmy mogą działać w ramach takich mediów społecznościowych jak:
- Facebook – firma może stworzyć własny fanpage, na którym publikuje zdjęcia, materiały wideo, a także organizuje konkursy. Buduje w ten sposób pozytywny wizerunek marki. Może tworzyć różnego typu aplikacje, by zwiększać zaangażowanie swoich fanów.
Nawiązuje z nimi kontakt, odpowiadając na komentarze i wiadomości.
- Twitter – polega na przekazywaniu fanom krótkich informacji. Celem medium jest zdobycie uwagi użytkowników serwisu i przekierowanie ich na inną stronę.
- Youtube – firma może publikować też własne materiały wideo. Może tworzyć filmy reklamowe, ale i virale (filmy wirusowe), które rozprzestrzeniając się w sieci, poinformują użytkowników o istnieniu marki.
- Pinterest – firma tworzy różne tablice tematyczne, na których umieszcza inspirujące zdjęcia.
- Blog – rozumiany na dwa sposoby – jako blog firmowy oraz jako współpraca z innymi blogerami, którzy tworzą treści z lokowaniem produktów danej firmy.
.